Текст службы Собору Казанских святых был утверждён на заседании Синодальной богословской комиссии весной 2016 года. Дело в том, что доныне такой службы не существовало, были лишь отдельные молитвословия святителям Казани Гурию, Варсонофию и Герману, а также несколько тропарей святым мученикам и новомученикам.
Над составлением и редакцией службы трудились преподаватели Санкт-Петербургской Духовной Академии протоиерей Феодор Гуряк, чтец Сергей Забавнов и клирик Казанской епархии священник Антоний Ермошин.
Скачать текст службы Собора Казанских святых
СЛУЖБА СОБОРА КАЗАНСКИХ СВЯТЫХ
МЕСЯЦА ОКТЯБРЯ 4-Й ДЕНЬ
(17 ОКТЯБРЯ НОВ.СТ.)
Месяца октября в 4-й день
Всех святых, в земли Казанстей просиявших
На малой вечерни
Поем службу святым Гурию и Варсонофию ради обретения их честных мощей.
На Господи, воззвах: стихиры святых, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Взя́сте на ра́мо Крест Христов,/ и распя́стеся миру, преподобнии,/ и после́довасте стопа́м созда́вшаго от не сущих вся, Божия Сло́ва./ Егоже моли́те, да прии́мем грехов прощение,// и наследницы будем жизни вечныя.
Яви́стеся сокровище добродетелей,/ и презре́сте вся яже в житии красная,/ Христовою любовию распала́еми,/ и́щуще яже Богу угодная./ И Того ради бы́сте жи́теле Царства Небеснаго, и о нас моли́те,// да будем и мы тому соприча́стницы.
Безстра́стия бывше кра́снии сосу́ди, отцы преблаже́ннии,/ и чудес исто́чницы,/ монашествующих столпи́ кре́пцыи, демонов прогони́теле/ и страсте́й цели́теле,/ да почтутся песньми,/ наставницы наши прему́дрии:// и мо́лят Христа да спасет ду́ши наша.
Слава, глас 6:
Кто дово́лен похвали́ти таковы́я святители,/ возсия́вшыя напосле́док лет;/ благодатию бо Святаго Духа,/ чудес исцелений дар прие́мше от Бога,/ и своих телес нетление,/ нам же у Христа просят грехов прощения// и ве́лия милости.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Мати Божия Пречи́стая,/ образ Свой, яко дар пресвя́т земли́ Каза́нстей давшая/ и тем многих исповедников Сына и Бога Твоего укрепи́вшая,// Заступнице Усердная, люди Твоя не остави.
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:
Земле́ Русская,/ граде святый,/ украшай твой дом,/ в немже Божественный// велий сонм святых прослави.
Стих: Господи, Господь наш,/ яко чу́дно имя Твое по всей земли́.
Церковь Русская,/ красуйся и лику́й,/ се бо чада твоя/ Престолу Владычню// во славе предстоят, радующеся.
Стих: Святым, иже суть на земли Его,/ удиви́ Господь вся хотения Своя в них.
Соборе святых русских,/ по́лче Божественный,/ моли́теся ко Господу/ о земном отечестве вашем// и о почитающих вас любовию.
Слава, глас и подобен тойже:
Новый доме Евфра́фов,/ уде́ле избра́нный,/ Русь Святая,/ храни веру Православную,// нейже тебе утверждение.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Аще и горение ве́лие града Казани/ яви нам зрак ли́ка Твоего, Дево Пречи́стая,/ оба́че Заступница Усердная земли на́шея явилася еси,// Мати Божия, христиан Похвало́.
На велицей вечерни
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры святых на 8, глас 1:
Подобен: О, дивное чудо:
О, дивное чудо!/ Ве́лие торжество яви́ся земли́ нашей:/ собор святых прославляется,/ и предста́телие ко Христу сии бывают./ Весели́ся, гра́де Казанский,/ имея в себе лучи́ сияющия, святы́я твоя./ Возопии́м, вернии:/ радуйтеся, заступницы наши,// вы бо мо́лите спастися верою вас почитающим.
Твое славим торжество, святителю Гу́рие,/ свеща́ми златоза́рными град твой украшается/ и пе́сньми духовными днесь исполняется./ Радуются лю́дие земли́ Каза́нския,/ воспева́юще днесь собор святых своих/ и, светоле́пно праздник соверша́юще,/ со архангелы и ангелы ликовству́ют:/ радуйтеся, заступницы наши,/ похвало́ и утверждение,// моли́теся за ны, спастися душа́м нашим.
Дивны Твоя тайны, Богородице,/ явилася eси, Владычице, во граде нашем/ и о́бразом Твоим радость возсия́ нам./ Припа́дают Тебе ныне наши сродницы:/ святи́телие, преподо́бнии и пра́веднии,/ исповедницы и мученицы./ Возвесели́мся, ве́рнии, днесь и воспои́м:/ радуйся Заступнице наша, христиа́ном Похвало́ и Утверждение,// моли́ся за ны спасти́ся душа́м нашим.
Ины стихиры, глас 2:
Подобен: Киими похвальными:
Ки́ими похвальными венцы́/ восхва́лим земли́ Каза́нския первыя просвети́тели/ преди́вныя Гу́рия, Варсоно́фия и Ге́рмана,/ предста́тели и заступники наши,/ се́мена спаси́тельнаго учения се́ятели равноапо́стольныя,/ Христова Евангелия путево́дцы и́стинныя?/ И́хже ради прежде темный град озари́ся светом богопозна́ния/ и Христос просла́вися,// име́яй велию милость.
Ки́ими пе́сненными пе́нии/ похвалим святителей и мучеников земли́ нашея/ Ермоге́на, патриарха Российскаго,/ Кирилла, Анатолия, Иоаса́фа и Амвросия?/ Исповедники веры Правосла́вныя,/ архиерейства же́злы до́брыя преизя́щныя,/ мучеников кре́пкия поборники,/ яко житием своим верность Христу показа́ша,// имеющему велию милость.
Ки́ими похвальными венцы́/ увязе́м мученики наша/ Авраа́мия, Иоанна, Стефа́на и Петра́?/ Прежде просвещения града Казани пе́рвыя лучи́,/ четвери́ца му́ченическая пресла́вная,/ Небе́снаго Ца́рствия до́блии гра́жданы,/ и́хже в Своя́ оби́тели Христос прия́т,// име́́яй велию милость.
Ки́ими пе́сненными добро́тами/ воспои́м новому́ченики и исповедники наша,/ Дими́трия, Филарета, Михаила и Павла,/ во свяще́нницех Христу потруди́вшияся,/ та́же преподобному́ченики пресла́вныя/ во оби́телех Казанских подвиза́вшияся?/ Благоуха́ннии цве́ти вертогра́да Небе́снаго,/ и́хже насади́ Христос Бог наш,// име́яй велию милость.
Ки́ими духо́вными пе́сньми/ похва́лим Гаврии́ла и Александра?/ Служи́тели Господни изря́дныя,/ монахом наставники и ангелом собеседники,/ во бра́нех духовных человеком побо́рники,/ града Казани светлая удобре́ния,/ Пастыренача́льника Христа подражатели,// подаю́щаго нам велию милость.
Слава, глас 8:
Да прославится днесь собор святых,/ в земли́ Каза́нстей Богу угоди́вших:/ сла́внии святи́телие и просвети́телие,/ та́же священному́ченицы и испове́дницы,/ кровь свою за Христа изли́вшии,/ еще же преподо́бнии и пра́веднии,/ именова́ннии и неименова́ннии,/ покровом Ма́тере Божия, Заступницы Усе́рдныя/ в земли́ сей утвержде́ннии.
И ныне, Богородичен, глас 8: Царь Небесный:
Вход. Прокимен дне. И чтения три:
Пророчества Исаиина чтение
(Гл. 43, ст. 9-14):
Тако глаголет Господь: вси языцы собрашася вкупе, и соберутся князи от них. Кто возвестит сия в них? Или, яже от начала, кто слышана сотворит вам? Да приведут свидетели своя, и оправдятся, и да услышат, и да рекут истину. Будите Ми свидетели, и Аз Свидетель, глаголет Господь Бог, и Отрок, Егоже избрах. Да познаете, и веруете Ми, и разумеете, яко Аз есмь, прежде Мене не бысть ин бог, и по Мне не будет. Аз есмь Бог, и несть, разве Мене, спасаяй. Аз возвестих и спасох, уничижих, и не бе в вас чуждий. Вы Мне свидетели, и Аз Господь Бог, и еще от начала Аз есмь, и несть от рук Моих избавляяй. Сотворю, и кто отвратит то? Сице глаголет Господь Бог, избавляяй вас, Святый Израилев.
Премудрости Соломоновы чтение
(Гл. 3, ст. 1-9):
Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их. И еже от нас шествие — сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено. И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут, яко Бог искуси я и обрете их достойны Себе. Яко злато в горниле, искуси их и, яко всеплодие жертвенное, прият я. И во время посещения их возсияют и, яко искры по стеблию, потекут. Судят языком и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки. Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему, яко благодать и милость в преподобных Его и посещение во избранных Его.
Премудрости Соломоновы чтение
(Гл. 5 ст.15 – гл. 6, ст. 3 ):
Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у Вышняго. Сего ради приимут Царствие благолепия и венец доброты от руки Господни, зане десницею покрыет я и мышцею защитит их. Приимет всеоружие рвение Свое и вооружит тварь в месть врагом. Облечется в броня правды и возложит шлем — суд нелицемерен. Приимет щит непобедимый — преподобие, поострит же напрасный гнев во оружие, споборет же с ним мир на безумныя. Пойдут праволучныя стрелы молниины и, яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят, и от каменометныя ярости исполнь падут грады, вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло. Сопротив станет им дух силы и, яко вихор, развеет их, и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных. Слышите убо, царие, и разумейте, навыкните, судии концев земли, внушите, держащия множества и гордящияся о народех язык. Яко дана есть от Господа держава вам и сила от Вышняго.
На литии стихиры, глас 2:
Припаде́м с любовию к преславным святителем Господним/ Гу́рию, Варсоно́фию и Герману,/ первым просветителем земли́ Каза́нския,/ та́же воспои́м пречу́днаго Ермоге́на,// святителя, исповедника и патриарха Российскаго.
Помо́лимся усердно страстоте́рпцем Казанским,/ святым мучеником Авраа́мию, Иоанну, Стефа́ну и Петру,/ имя Христово дерзновенно испове́давшим,/ таже воспои́м собор новому́ченик и исповедник,/ кро́вию свое́ю землю ороси́вшия// и заступники наши усе́рдныя я́вльшияся.
Воспои́м и почуди́мся подвиго́м же, сле́зам и молитвам,/ яже преподо́бнии отцы Каза́нстии,/ Гаврии́л и Александр пресла́внии,/ с преподобными отцы Зила́нтовыя и Раи́фския обители Богу принесо́ша,// таже плод духовный в земли́ сей возрасти́ша.
Слава, глас 6:
Собор святых земли́ Каза́нския/ усердно взывает ко Господу,/ да сохранит и избавит Спас мира Христос народ православный,/ во всех конце́х вселе́нныя,// молитву о спасении приносящих.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Прославим, верни, Обра́дованную Богородицу,/ се бо во усте́х наших и́мамы всегда святое и благословенное имя Ея,/ непрестанно прибега́юще к пречи́стей Ея́ и цельбоно́сней иконе:/ То́ю бо обретаем, я́же на земли́ вся благая и полезная,/ и сущих на возду́се от демонов запина́ний избавляемся,/ яко Ма́ти, ро́ждшая всех Творца,// спасает от бед ду́ши наша.
На стиховне стихиры, глас 5.
Подобен: Радуйся:
Ра́дуйтеся, му́дрии святи́телие,/ святи́и сро́дницы наши,/ цве́ти духо́внии земли́ Каза́нския,/ похвало́ наша и утверждение,/ тихое приста́нище,/ сокро́вище церковное,/ стопы́ и словеса́ апостольская,/ жития же ваша и многая чудеса/ прославляют просла́вльшаго вас Господа,/ Егоже прилежно моли́те// дарова́ти душа́м нашим велию милость.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподобных Его.
Ра́дуйтеся, свети́льницы многосве́тлии,/ священному́ченицы архипа́стыри и па́стыри на́ша,/ вра́чеве духо́внии,/ неду́гующим отра́да и скорбя́щим утешение,/ обурева́емым приста́нище немяте́жное,/ столпи́ церко́внии, верных утвержде́ние,/ за ны Христа Бога моли́те,// дарова́ти нам ве́лию милость.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Господа,/ в за́поведех Его восхо́щет зело́.
Ра́дуйтеся, преподо́бнии отцы,/ засту́пницы наши и храни́телие,/ Духа Свята́го сосу́ди избра́ннии,/ земли́ Каза́нския утверждение,/ благочестия столпи́ непоколеби́мии,/ правило веры и образ благочестия./ Вы бо, но́выя испове́дницы и му́ченицы,/ кровьми́ вашими зе́млю нашу озаря́ете,/ по́двиги вашими оби́тели освяща́ете./ Те́мже священную вашу память совершающим/ Христа Бога моли́те// дарова́ти ве́лию милость.
Слава, глас 6:
Иже прежде те́мный,/ ныне же просвеще́нный град Казань радуется,/ имея в себе святы́я заступники своя,/ лучеза́рныя молнии Господни,/ и́миже ага́рянская лесть разруши́ся/ и сей край восточный земли́ Ру́сския просвети́ся,/ мно́зи святи́и Господни тогда яви́шася,// славу Це́ркве Христовы возвеща́ющии.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Да ра́дуется оби́тель Твоя, Богородице,/ водно́е естество́ седми́ езе́р да ликовству́ет днесь,/ яко Твоего, Чистая, честна́го образа пришествием град наш спасается,/ раби́ Твои болезней исцеление прие́млют/ и к Тебе, Чистая, взывают:/ радуйся, врачевство́ наше неоску́дное,/ горьких неду́г избавляющее,/ радуйся, скорбящим Божественное Веселие,/ и Живоно́сный Исто́чниче святыни,/ радуйся, Многосве́тлая Звездо́,/ иконою Твоею нас озаря́ющая,/ радуйся, Основа́ние Кизи́ческия оби́тели,// Тобою бо, Всечи́стая хвалимся и в ну́ждах прибегаем.
На благословении хлебов тропарь святых, глас 4, дважды (писан на утрени)
И Богородице Дево: единожды.
На утрени
На Бог Господь: тропарь святых, глас 4, дважды:
Днесь, яко солнце пресве́тлое,/ возсия́ земля Казанская,/ в ней бо память собора святых ея́ совершается/ и Церковь псалмы́ и пе́сньми духовными украшается,/ прославля́ющи святи́тели и благове́стники своя́,/ мученики, испове́дники и чудотво́рцы,/ преподо́бныя му́жи и жены́,/ пра́ведныя и вся святы́я,/ иже купно во славе ве́чней предстоя́т/ и с Засту́пницею Усе́рдною мо́лятся Христу Богу// спасти́ся лю́дем своим.
Слава и ныне: тропарь Богородичен, глас той же:
Засту́пнице Усердная,/ Ма́ти Господа Вы́шняго,/ за всех мо́лиши Сына Твоего, Христа Бога нашего,/ и всем твори́ши спасти́ся/ в держа́вный Твой покров прибегающим./ Всех нас заступи́, о Госпоже́ Царице и Владычице,/ иже в напа́стех и в ско́рбех, и в боле́знех, обремене́нных грехи́ мно́гими,/ предстоя́щих и моля́щихся Тебе умиле́нною душе́ю и сокруше́нным се́рдцем,/ пред пречи́стым Твоим о́бразом со слеза́ми/ и невозвра́тно надежду иму́щих на Тя,/ избавле́ния всех зол,/ всем полезная да́руй и вся спаси, Богородице Дево:// Ты бо еси Божественный Покров рабо́м Твоим.
По 1-м стихословии седален, глас 3.
Подобен: Дева днесь:
Днесь Церкве Русския торжество и града нашего веселие,/ се бо паства Казанская святыми своими, яко златом нетленным, хвалится/ и памятию их благоухает./ Тии бо, во славе Царствия Небеснаго пребывающе,/ за ны молят Всемилостиваго Бога,/ да подаст мирови велию милость.
Слава, ин седален, глас 5:
Яко солнце светозарное,/ возсия днесь память твоя, святителю и исповедниче Кирилле,/ лучами озаряющи верных сердца́,/ к прославлению дивнаго во святых Своих Бога,/ даровавшаго тебе крепость во исповедании и терпение в ско́рбех,/ не премолчи́ о нас, угодниче Христов,/ и избави нас от всякаго зла,/ Церковь Русскую сохрани от раздоров и нестроений,/ мир мирови испроси/ и душам нашим велию милость.
И ныне, Богородичен, глас 4:
Днесь светло красуется Раи́фская пустынь,/ яко зарю солнечную, от востока возсиявшую, восприимши, Владычице,/ чудотворную Твою икону,/ еюже разгоняеши мглу искушений и бед от вопиющих верно:/ избави обитель нашу и вся страны́ христианския от всех навет вражиих/ и спаси души наша,/ яко Милосердная Заступница рода христианскаго.
По 2-м стихословии седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой:
Приидите, вси вернии, святителя Ермогена восхвалим,/ звезду, от града нашего возсиявшую/ и всю землю Русскую Православием веры озарившую,/ и ныне звезду нову на славных небесех в сонме священномученик явленную,/ в помощь Церкви и отечеству противу врагов наших/ и во утверждение веры отцев наших:/ Господи, молитвами святителя, мир Твой подаждь нам/ и велию милость.
Слава, ин седален, глас 5.
Подобен: Радуйся:
Иоаса́фе, священномучениче Христов,/ твердый и мужественный исповедниче,/ святителя Кирилла сподвижниче,/ земли Казанския похвало,/ пастырю добрый, положивый душу за паству свою,/ моли Христа Бога,/ яко да милостив нам будет в День Судный.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Кий дар принесем Ти, Пречистая?/ Кия достодолжныя песни воспоим пред святыми Твоими иконами,/ Заступнице наша и Мати Всеблаже́нная?/ Аще и град Твой не оставляеши,/ егда нечестивии людие, образ Твой не поче́тше,/ расхи́тиша обитель Твою и лика Твоего цела не оста́виша,/ тогда не токмо люди града нашего,/ но вся христианы воспла́кашася и возрыда́шася./ Ты же чрез святителя Константина града утешение даровала еси нам,/ новое торжество нам являющи,/ мы же, любовию чтуще честну́ю икону Твою,/ Тебе песнословим вси в радости:/ радуйся, Дево Честна́я, Всеблаже́нная.
Величание:
Величаем вас,/ вси святи́и, в земли́ Каза́нстей просия́вшии,/ и чтим святую память вашу,/ вы бо мо́лите о нас// Христа, Бога нашего.
Псалом избранный:
1. Вси язы́цы восплещи́те руками, воскли́кните Богу гла́сом ра́дования.
2. Ре́чная устремления веселят град Божий, освятил есть селение Свое Вы́шний.
1. Господи, кто обитает в жили́щи Твоем? Или кто всели́тся во святую го́ру Твою?
2. Ходя́й непоро́чен и де́лаяй правду, глаго́ляй истину в се́рдце своем.
По полиелее седален, глас 5:
Красу́йся, свети́ся, земле́ Каза́нская,/ яко и́маши в себе́ святы́я своя́,/ основание твердое веры Православныя,/ камень краеуго́льный и луч светлый Евангелия Божественнаго/ собор святых сродник наших бысть,/ ихже любовию почитаем.
Слава, глас 6:
Иже прeжде неверием помрачéнный,/ ныне же верою ко Христу просвещéнный,/ преславный грaд Казaнь вaми хвáлится,/ имея в себе мощи ваша нетле́нныя,/ троице честна́я, Гу́рие, Германе и Варсоно́фие,/ отцы наши преподо́бнии,/ вы бо с верою приходящим источaете чудеса/ и подаeте неоскyдно исцелeния/ любовию святyю вaшу пaмять почитaющим.
И ныне, Богородичен, глас 8:
Прииди́те, возрадуемся Держа́вней Заступнице рода нашего, Царице Богородице./ Прииди́те, к тихому Ея́ и чу́дному, почита́емому ангелы, честно́му поклони́мся образу,/ да́рует бо верным оби́льныя да́ры целе́бныя,/ от неистощи́маго исто́чника святы́я иконы неоску́дную благодать источа́ющи;/ тьмы избавляет нас искушений и бед, и всякаго греха,/ благочестно и богоприятно прославляющих и чтущих светлую и чудную Богома́тере святую икону./ Тем, воспевающе, воззовем Первообра́зней:/ радуйся любе́зная миру Помоще,/ во спасение душ наших.
Степенны, 1-й антифон 4-го гласа.
Прокимен, глас 4: Ра́дуйтеся, праведнии, о Господе, // правым подобает похвала. Стих: Буди, Господи, милость Твоя на нас, я́коже уповахом на Тя.
Всякое дыхание: Евангелие от Матфея, зачало 10.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Собере́мся, лю́дие,/ ми́лостивое смотрение Божие воссла́вити,/ изво́ли бо Господь наш землю Казанскую просвети́ти;/ темже подвижников Христовых прославим:/ святителей чу́дных, мучеников древних,/ таже новому́чеников и исповедников пресла́вных,/ преподобных и праведных и всех святых,/ край сей освяти́вших помощию Господа нашего/ и благодатию Его.
Канон Богородице со ирмосом на 6, глас 8: Колесницегонителя фараона: из Октоиха. Катавасия: Отверзу уста моя:
Канон святым на 8, глас 5, егоже краегранесие: Сродник своих память пою.
Песнь 1
Ирмос: Велича́ваго фарао́на в мо́ри потопи́вша со оружием и вса́дники,/ Израиля же пресла́вно спа́сша/ и по су́ху прове́дша,// поем Христа, яко просла́вися.
Припев: Вси святи́и земли́ Каза́нския, моли́те Бога о нас.
Песньми благовосхвали́ти хотящу пaмять вашу,/ блажeннии сродницы наши,/ светоносную ми зарю, святии, с Небесе низпосли́те.
Святии вси, иже землю Казанскую прежде ея просвещения именем Христовым освяти́вше,/ святителие Христовы и исповедницы,/ ихже достойно исчислити не можем,/ молитву вашу сотворите о братиях ваших страждущих, молим вы.
Величие наше и похвала ты еси, Гурие первый архипастырю наш:/ тобою бо многия неверныя ко Христу обратишася./ Ныне молися за род и роды, ихже Богу привел еси,/ поющих Его, яко прославися.
Первый сеятель был еси духовных добродетелей,/ и первый пастырь, и Церкви начальник,/ первый архиерей и учитель христианскому закону в новопросвещеннем граде Казани, явился еси,/ Гурие равноапостольне.
Храм первопрестолен Богородичен явися во граде нашем/ труды твоими, Гурие,/ Благовещению Пречистыя посвященный,/ идеже и мощи твоя положени суть,/ доныне чудеса источают.
Песньми и пении духовными восхвалим святителя Гурия/ и, припа́дающе к честне́й и многоцеле́бней ра́це его,/ с любовию облобызаем ю и сице воспоем:/ радуйся, мирото́чце наш, молитвенниче о граде твоем неусыпный.
Богородичен: Днесь радость Благовещения во граде нашем бывает,/ егда новый Гавриил божественный Гурий Евангелие Христово благовествует/ и церковь престольную в честь Пречистыя нам устрояет,/ безсеменное Рождество от Девы Чистыя со Архангелом воспоим:// радуйся Благодатная, Господь с Тобою.
Песнь 3
Ирмос: Держа́вною рукою и сильным словом небо и землю сотворил еси,/ юже Твоею Кровию искупи́л еси, Церковь Твою,/ яже о Тебе утверждается, зову́щи:// яко несть свят, разве Тебе, Господи.
Державною рукою, и мудрыми словесы,/ и сильным словом учил еси,/ преславный Варсонофие,/ первый просветителю града Казани,/ монах предивный по избытии плена агарянского явился еси,/ таже отцем иноков содеявся,/ моли спастися душам нашим.
Святителю Варсонофие преподобне,/ первый устроитель жития монашескаго во граде Казани явился еси/ и, красну обитель Спасова Преображения воздвигнув,/ в законех жизни духовныя чадом твоим преславно светил еси.
Край Казанский солию учения Христова просветил еси,/ святителю Германе,/ таже во граде Свияжсце обитель Богоматери создав,/ добр учитель явился еси, святе.
Престол Казанский по святем Гурии наследовав,/ добр пастырь и просветитель людем новым явился еси,/ святе Германе премудре,/ таже, храмы Божия в земли Казанстей умножив,/ на высшее служение восхищен был еси.
Радуйся, святителю Филарете,/ не токмо Киеву граду, но и зде мног плод принесл еси,/ просветителю языков, устроителю храмов, алчущих питателю,/ Гурия, Германа и Варсонофия святых ревностный почитателю/ и к Богу за люди молитвенниче.
О, троице равноапостольная всечестная,/ древнии наши учителие и первии архипастырие,/ Гурие, Варсонофие и Германе/ со святителем Филаретом и прочиими святыми земли нашея/ ныне прославляетеся.
Богородичен: Пречистая Твоя икона, Богородице Дево,/ врачевство всему миру духовное:/ к нейже прибегающе,/ Тебе покланяемся, и почитаем, и лобызаем, и чтим,/ исцелений благодать почерпающе от нея,/ и недуг телесных, и душевных страстей,/ Твоими молитвами свобожда́емся.
Седален святых, глас 8:
Приидите, каза́нстии лю́дие,/ принесите ныне пение и моление своему первосвятителю/ и воспойте ему красное от души хваление:/ той бо начаток бысть проповеди Божественныя ага́ряном,/ просветитель во тьме седя́щим,/ заблу́ждшим наставник и руководитель ко спасению,/ многия привед ко Христу Богу./ Иже аще и выну на Небесех предстоит,/ обаче и земная посещает,/ и на праздник свой от Горних приходит,/ и возвеселяет собранныя люди своя,/ зрит покланяющияся святому образу Его/ и слышит молитвы молящихся/ и приносит я ко Владыце./ Единогласно убо воззовем к нему:/ о великий отче наш, святителю Гурие,/ никогдаже остави нас, чад твоих,/ но посещай всегда милостию твоею/ и молитвами твоими соблюдай нас,/ буди с нами, и никтоже на ны.
Слава, ин седален, глас 6:
Ни святитель быв, ни мученик земли нашея,/ ни пророк и ни апостол,/ но храмы наша именем твоим хвалятся,/ святе праведне Иоанне, пастырю Кронштадтский,/ стопы́ своими, освящая волжский путь/ и словесных овец научая,/ до града нашего достигл еси,/ цевни́це духовная, проповедниче покаяния,/ служителю Божественных Таин благоговейный.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Людие благочестивии,/ правовернии собори христоимени́тии,/ приступите верно вси,/ божественному припа́дающе Божия Матере образу:/ Тая бо исцеление болящим радостно подает,/ уязвляет же злосла́вныя, яко стрела от лука,/ нас всех веселит световидно/ и благодатию озаряет молитвами Своими.
Песнь 4
Ирмос: Ду́хом Божиим очи́щся пророк, дыха́ющим в нем,/ Аввакум божественный, боя́ся, глаго́лаше:/ внегда́ прибли́жатся ле́та, позна́н будеши, Боже,// на спасение челове́ков.
Дух Божий почи́ на тебе,/ яко на пророцех древле, святителю Ермогене досточудне,/ первоиерарше Церкве Российския,/ таже залог спасения ея и всего отечества,/ егда брань тяжкая постиже землю нашу,/ первый положил еси молитвы, слезы и прещения твоя,/ избавителю от врагов готовейший.
Икону явльшуюся Пресвятыя Богородицы Заступницы Усердныя/ на длани своя приял еси, святителю Ермогене,/ первое же пение молебное пред нею сотворил еси,/ темже тя ублажаем, преславне.
Сигор ли гору наречем тя, Ермогене?/ Егда спасается и угонзает страна Российская от неправд и беззаконий и многих нестроений,/ тогда буди советник мудрый и предстатель о нас,/ о́трасле Казанская.
Патриарха Тихона споспе́шниче,/ Петра крепча́йшаго сострада́льче,/ звезда путево́дна Церкви Русстей явился еси,/ с сими ныне Небесныя славы наслажда́ешися/ Христов мучениче, Кирилле святителю.
Страдания многая претерпел еси, отче Кирилле,/ клеветы́, суды́, заточения,/ предательства лжебратий и угрозы смертныя,/ таже насильства и нападения врагов Церкве Христовы,/ новомучениче земли́ Русския.
Твое крестоносное в вере стояние/ от смуты и раскола Церковь Русскую спасло есть./ Имя твое бысть образ победы духовныя,/ юже соверши единство святых мученик,/ тобою хвалится земля Казанская,/ прехвальне Кирилле, отче наш.
Богородичен: С чинми ангел, Владычице,/ со пророки, и апостолы, и со всеми святыми/ за ны, грешныя, Богу помолися,// Твоего Покрова праздник в Церкви Русстей прославльшия.
Песнь 5
Ирмос: Слово Божие Всеси́льное,/ мир всему миру посли́,/ и светом истинным освеща́я и просвеща́я вся,// из нощи Тя сла́вящия.
Добрым учителем вертограда духо́внаго/ светлаго и богопросвеще́ннаго града Казани,/ верным возвести́телем пути спасительнаго,/ истинным хранителем апостольских преданий,/ столпом непоколеби́мым,/ страдальцем за Христа преди́вным,/ священномучениче Анато́лие, явился еси.
Никтоже возмо́же отлучи́ти тя от любве Божия, славный Иоаса́фе,/ егда же Господь в годину лютую гонений на Церковь Божию/ призва тя к служению святительскому,/ мужественный защи́титель паствы своея был еси.
Иоасафе, Чистопольская похвало́ и адама́нте нашея Церкве,/ прее́мниче Анатолия славнаго,/ споспе́шниче Кирилла богомудраго,/ с обои́ми бо ныне в черто́зех Божиих предстоиши/ и молитвенник о пастве своей явля́ешися.
Стеце́мся во обитель Свия́жскую,/ идеже подвигом добрым подвиз́ася святитель Амвросий,/ и честну́ю его икону обстояще, воззовем:/ радуйся, страдальче неодоле́нный,/ радуйся, обители твоей щит и ограждение,// радуйся, небесный сро́дниче наш.
Кто воспоет твоя подвиги, Амвро́сие отче наш,/ наставник явился еси многим,/ апостол и учитель явился еси земли Коре́йския,/ и земля Казанская тобою хвалится,/ свети́льниче Ела́бужский и Сара́пульская сла́во,/ молитвенный покров ныне сим градо́м бывая.
Многия святы́я израсти́ земля наша,/ земли́ Русския предстателей ко Христу дарова́,/ с сими прославим святителей и мучеников единокровных/ Алексия, Никиту и Германа,/ славных Бугульми́нских архипастырей.
Богородичен: Во Успении Твоем нас не оставляеши,/ во обителех древних земли нашея монаси пения гробу Твоему приносят,/ Пренепорочная Мати.
Песнь 6
Ирмос: В Церковь небесную святую Твою да прии́дет молитва моя,/ вопию́ Ти, яко Ио́на, из глубины се́рдца морска́го:/ от грех моих возведи мя,// молюся Тебе, Господи.
Кия песни принесем священномучеником нашим во пресвитерех Богу послужившим?/ Иже страдания мужественне претерпеша,/ венцы Небесныя стяжаша:/ Темже любовию память сих светло торжествуем.
Небоязненно стал еси в защиту веры Православныя, священне Димитрие,/ и, не устрашився сильных мира сего,/ исповедал еси истину Божию даже до крове.
Служитель неленостный явился еси, отче Филарете,/ в вертограде духовнем служа́,/ овцы словесныя окормляя, пастырски работав,/ темже мученически за Христа пострадал еси.
Пастырское служение в Чистопо́льских пределех добре совершая/ и ревностию о Бозе распала́яся,/ верныя небоязненно исповедати веру во Святую Троицу призывал еси/ и смерть мужественне сре́тил еси, отче Михаиле.
Душегубцы па́губнии кровь твою пролиша,/ ты же за Христа достойно смерть приял еси,/ древним мучеником подобяся, Павле, отче наш,/ со чады твоими мученических венцев удостоился еси,/ Ела́бужская красото́.
В преде́лех Марийских новому́ченицы явишася/ пастырие и усерднии к Богу молитвенницы,/ Адриане и Михаиле честнии,/ сего ради и за веру Христову убиение прияли есте.
Богородичен: Сын убо Твой, Всечистая,/ даровал есть верным Божественнаго лика Своего нерукотворенное изображение,/ Ты же, Дево Всеблаженная,/ мирови честну́ю Твою икону оставила еси.
Кондак святых, глас 3.
Подобен: Дева днесь:
Днесь лик святых земли́ на́шея предстоит Престолу Божию/ и усердно молит Спаса нашего Бога и Заступницу Усердную:/ святи́телие и преподо́бнии покланяются,/ мученицы со испове́дники ликовству́ют,/ нас бо ради мо́лят сро́дницы наши,// спасти́ся рабом своим.
Икос:
Еде́ма Небеснаго граждане бысте,/ приидите, почудимся подвигом святых земли нашея;/ приидите, воспоим сущия сродники, иже во граде нашем:/ тамо явишася светлыя лучи,/ сияющии паче луч солнечных житием своим,/ тамо обретеся бисер честный и многоценный,/ из негоже лик святых многих сплетеся;/ тамо подвижницы непоколебимии явишася:/ святителие древнии и многопетии,/ священномученицы во святительстве и пресвитерстем чине послужившии,/ преподобнии отцы, нам мудрии наставницы показавшиися,/ мученицы древнии и новии, венцы Небесныя удостоенныя,/ нас бо ради молят сродницы наша,/ спастися рабом своим.
Песнь 7
Ирмос: Пламень пе́щный порабо́тиша благочести́вии о́троцы,/ тем свыше ороси́ я, готовы пали́мы по естеству,/ но па́че естества му́жески поя́ху:// благословен еси, Господи, на престоле славы Царствия Твоего.
Отцы преподо́бныя земли́ на́шея восхвалим днесь,/ сице бо подобает воспе́ти угодники Божия,/ тесным путем ше́ствовавших,/ духо́внаго велиа́ра победи́вших/ и мно́гия иноки возрастивших.
Пророчески прорекл еси, преподобне Макарие:/ свету евангельскому подобает приити на землю нашу,/ и во многих святых возсияти!/ Темже и ныне благословением твоим пустынь Свияжская хвалится.
От юности, богомудре, Гаврииле, просветився любовию Христовою,/ суетный и многомятежный мир оставил еси./ Житие свое вверя предстательству Пречистыя Богородицы,/ слез потоки изливал еси пред пречистым Ея образом/ и теченьми их седьм езе́р освятил еси,/ старче наш.
Измлада Духом Святым наставляемь,/ в Седмиезерную пустынь вселился еси, преподобне отче Гаврииле,/ отонудуже многия наставляя,/ мудрый наставник монахов/ и чадолюбивый отец всем явился еси.
Чадо Господне возлюбленное, чудная Елисавето преподобномученице,/ вкупе с телесною красотою и величием княжеским/ духовною добротою украси́лася еси,/ старца Гавриила советы исполняющи.
Христу последовав и славу земную презрев, преподобне отче Александре,/ во обитель Седмиезерную вселился еси,/ идеже, премудростию Божиею напитався,/ исповедник земли нашея явился еси.
Богородичен: Не имамы языка, во еже изрещи вся благодеяния Твоя, Богородительнице,/ от всяких бед и болезней свобождаемся,/ иконою Твоею укрепляеми,/ тою обитель Седмиезерная украшается.
Песнь 8
Ирмос: Кре́пцы о́троцы трие́ су́ще,/ си́лою обо́лкшеся Святы́я Тро́ицы,/ улови́ша и победи́ша халде́и,/ и ди́вно измени́ся естество́:/ ка́ко огнь в ро́су прелага́шеся?/ Без туги́ я сохрани́, яко пелена́ми./ О, пролия́вый мудрость на всех де́лех Твоих, Боже,// Тя превозно́сим во веки.
Преподобномученицы Зилантовы,/ Пастыре-начальнику Христу после́дующе,/ веру истинную, яко щит, сохранили есте / и, с любовию ближним послуживше,// даже до крове пострадали есте.
Вашу память достодолжно почитаем,/ Сергие, Лаврентие, Серафиме, Феодосие,/ Леонтие, Стефане, Георгие,/ Сергие, Иларионе, Иоанне,/ преподобномученицы святии,/ монаси Успенския обители славныя.
Адаманти избраннии Богом от земли Казанския явистеся,/ преподобномученицы Иосифе, Антоние и Сергие,/ Варлааме, Иове и Пе́тре Раи́фстии,/ яко воини Христови добропобеднии.
Молитвами вашими обители земныя не оставляете,/ мученичества кровьми и постничества трудами венчаеми./ Темже и показастеся мучеников и преподобных единовсельницы,/ преподобномученицы наши.
Яко цветник духовный, обитель Богородицкую, соделали есте, отцы Раифстии,/ ныне же, предстояще Престолу Божию,/ не престайте о нас молитися.
Христа яко Небеснаго Жениха возлюбивши,/ вся красная мира сего оставила еси,/ ангельскому житию поревновала еси,/ обитель твою земную украшающи,/ паче же о горней обители помышляющи,/ Мензелинская свеще возженная,/ Маргарито всехвальная.
Троичен: О, Троице Честна́я,/ прими, яже приносит Ти земля Казанская,/ яко начатки и яко фимиам избранный,/ вся угодившия Ти и прежде, и послежде, знаемыя и незнаемыя,/ и молитвами их от всякаго вреда страну Русскую сохрани.
Богородичен: Тебе, Избранней от всех родов, Божией Матери,/ благодарственная пения приносим,/ пришествием честныя Твоея иконы, раби Твои, Богородице, озаряеми,/ но, яко имущая державу непобедимую,/ от всяких нас бед свободи, да зовем Ти:// радуйся, Невесто Неневестная.
Песнь 9
Ирмос: Из Едема изы́де род наш пра́бабы ради Е́вы,/ призва́н же Тобою, ро́ждшею нам Но́ваго Ада́ма — Христа,/ во двою́ естеству́, Де́во Чи́стая./ Взыгра́ся Ада́м пра́дед, яко избыв пе́рвыя кля́твы,/ мы же Тобою хва́́лящеся,/ яко Тебе ради Бога позна́хом,// и Тебе величаем.
Приидите мучениколюбцы вси,/ духовно возвеселимся, и торжествуим:/ днесь бо предлагают трапе́зу тайную мученицы земли нашея,/ веселящую празднолюбцев нас, еже вопити к ним:/ радуйтеся страстотерпцы непобедимии.
Днесь, благовернии людие, сошедшеся,/ восхвалим добляго сего мученика и страдальца Авраамия,/ сей бо, укрепляемь силою Божиею,/ душу свою положи за Христа,/ много пострадав от зловерных бу́лгар./ Сего ради от Господа венец прият/ и ныне молитвенник к Нему о нас бывает.
Страстотерпче святый Иоанне,/ блаженна земля Казанская, напившаяся крове твоея,/ Христа бо со дерзновением проповедав,/ многия муки от неверных ага́рян приял еси,/ страданьми своими противных дерзости низложив,/ Троицы поборник явился еси.
Отца и Сына и Святаго Духа исповедал еси, святе Пе́тре,/ ага́рянское нечестивое учение,/ отметая сих не словом токмо, но и делом,/ смерть бо приял еси.
Агарянская отрасль был еси, Стефа́не,/ но тех неверие отметая, прилепился еси Христу,/ молитвами пресвитера Тимофея исцеление получив,/ и крещение приял еси вскоре,/ доблий страстотерпец земли нашея явился еси.
О велиции сродницы наши,/ Небеснаго Сиона достигшии/ и велию славу от Бога приимшии,/ утешение нам, в скорби сущим, испроси́те,/ страну нашу в благочестии утвердите/ и люди расточе́нныя соберите,/ от нас, яко дар, песнь благодарения приемлюще.
Богородичен: Юже поют вси земнороднии и славословят вся силы Небесныя,/ от всех верно поклоняемую,/ Заступницу Усердную рода христианскаго,/ и мы, Ю благодаряще, прославим.
Светилен святых, глас 1:
Новомученицы и исповедницы земли Казанския,/ молите о нас Всеблаженную Богородицу,/ да и мы посреде искушений и бед/ сохраним свет веры Православныя во вся дни живота нашего.
Слава, ин светилен, глас тойже:
Вкупе со святыми земли нашея хвалу вам воздадим,/ святии Феодоре, Давиде и Константине, Ярославстии чудотворцы,/ страну Казанскую и Бо́лгарскую попечением при жизни не оставили есте,/ тако и ныне молим вы,/ почитающим память вашу заступники бу́дите.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Светоносная Слова Палато,/ Ковчеже, позлащенный Духом,/ явилася еси, Пресвятая Дево,/ великия ради чистоты./ Темже молим Тя вкупе со святыми сродники нашими:/ Христу молися от страстей очистити/ православно Богородицу исповедающих Тя.
На хвалитех стихиры святых 4, глас 8:
О, пресла́внаго чудесе́!/ Днесь ликует земля Казанская,/ память святых своих пра́зднующи,/ иже духовная дарования источают обильно./ Темже, с любовию к ним возопии́м:/ о, теплии моли́твенницы наши ко Господу,/ испроси́те нам прощение согрешений/ и, яко зве́зды непреле́стнии,// путеводи́те ны к Царствию Небесному.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Днесь ликует земля Казанская/ прославля́ющи святители и священному́ченики,/ иже в житии́ израсти́ша прекрасный плод благоче́стия/ и, яко ва́ия благоуха́нныя процве́тше,/ любовь евангельскую нам яви́ша./ Тех молитвами, Христе Боже,/ не отве́ржи нас от лица Твоего// и да́руй нам мир и велию милость.
О, пресла́внаго чудесе́!/ По три́десяти и двою́ ле́тех/ в земли́ нетле́нны обрето́шася/ мо́щи Гурия святителя,/ верху́ мира, я́коже губа́ нося́щияся./ О, каково́ дарование новому чудотворцу дарова́ся!/ С прочими святыми земли́ своея́ ныне в черто́зех Небесных предстоит,/ Ихже молитвами, Христе,// спаси ду́ши наша, яко Един Милосе́рд.
О, пресла́внаго чудесе́!/ Днесь ликует земля Казанская/ благодатию новому́ченик и исповедник своих красу́ющися,/ и́же ду́ши и телеса́ многонеду́жная врачу́ют./ Те́мже и мы, духовно ра́дующеся,/ Господа ди́внаго во святых Своих прославляем:/ именова́нии и неименова́ннии сро́дницы наша,/ на ваше предста́тельство наде́ющеся,// Христа Бога нашего моли́те дарова́ти нам велию милость.
Слава глас тойже:
Прииди́те вси духовне возвеселимся о памяти святых:/ се бо прии́де радость велия земли́ нашей./ Темже во гласе радости, и чистей совести возопии́м, глаго́люще:/ радуйтеся, святителей сословие,/ иже Евангелие Христово граду нашему пропове́давше,/ яко мре́жницы и ловцы́ человеков бысте,/ красны́ ваша ноги равноапо́стольныя./ Радуйтеся, мучеников собори,/ веру исповедавших даже до смерти,/ мук томления претерпе́вшии,/ и в годину лютую соверше́нне страдания венец прие́мшии./ Радуйтеся, преподобному́ченицы, отцев наслаждение,/ своя телеса́ поще́нием иста́явше,/ и умертви́вше страсти плотски́я,/ ум божественным раче́нием впери́сте,/ испове́дничеством и му́ками Богу угоди́вшии,/ на Небеса возлете́сте и, со ангелы водворя́ющеся,/ восприя́сте ве́чная благая./ Но, о святители, мученицы с по́стницы и пра́ведницы,/ вас Венча́вшаго прилежно моли́те,/ изба́витися от враг видимых и невидимых,// в вере и любви совершающим присно честну́ю память вашу.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
О, пресла́внаго чудесе́!/ Небесе́ и земли́ Царица,/ от святых сродников наших умоляемая,/ до ныне землю Русскую покрывает/ и лика Своего изображе́нии ми́лостивно обогаща́ет./ О, Владычице Державная!/ Не преста́ни и на будущее время/ во утверждение на Руси Православия/ милости и чудеса изливати до века, аминь.
Славословие великое. Ектении и отпуст.
На Литургии
Прокимен, глас 7: Восхва́лятся преподобнии во славе,// и возрадуются на ло́жах своих.
Стих: Воспойте Го́сподеви песнь нову, хваление Его в церкви преподобных.
Апостол ко Евреем, зачало 334.
Аллилуиа, глас 2: Свяще́нницы Твои облекутся в правду, и преподобнии Твои возрадуются.
Стих: Бог прославляемь в совете святых.
Евангелие от Иоанна, зачало 51.
Причастен: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Господе,/ правым подобает похвала.
Запев перед молитвой: Вси святи́и земли́ Каза́нския,// моли́те Бога о нас.
Молитва
К вам, святии сродницы и заступницы наши, святии вси, в земли Казанстей просиявшии, усердно ныне прибегаем и припа́дающе молимся: предстательством вашим теплым и милостивым не оставите нас, чад ваших, во гресе́х и искуше́ниих дни своя на земли иждива́ющих. О, Небеснаго отечества граждане! Не забу́дите нас, граждан земнаго отечества вашего, и яко приснии наши хода́таицы и молитвенницы, испроси́те нам от Великодарови́таго Бога грехов прощения, в житии христиа́нстем наставления и укрепления, в проповеди Евангелия Христова помощи и поспеше́ния, да и мы трудо́м и подвиго́м вашим подражаем, о святителие наши равноапостольнии, отцы наши преподобнии и богоноснии, мученицы наши крепцыи и непобедимии. Испросите граду нашему Казани, отечеству нашему и всей вселенней мир и благословение, нам же, память вашу с любовию почитающим, благочестие в житии и в вере укрепление, в де́лех же благих преуспеяние, да и мы вкупе с вами и со всеми святыми, изрядно же со Усердною Заступницею рода христианскаго Пречистою Девою Богородицею, непрестанно славим и величаем пречестное и великолепое имя Живоначальныя и Божественныя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.